Niburu - Onthullend & Bewustmakend Nieuws
Het is 16 apr 2014 09:42

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Esoterische astrologie volgens Alice Bailey & Djwhal Khul
BerichtGeplaatst: 21 dec 2010 16:18 
Member

Het boek is volledig online te vinden, en voor een link, zie:

http://web.archive.org/web/200701171124 ... y/toc.html

In deze benadering heeft het zonne-teken meer te maken met de persoonlijkheid, en de ascendant met de ziel.

En het is niet mijn bedoeling om hier een overzicht te geven van deze 'esoterische astrologie (van de ziel)', maar enkel te wijzen op iets wat iedereen praktisch kan doen.

Bepaal eerst uw ascendant (dat is het teken dat rijzend is in het oosten op het moment van de geboorte, en dat teken is niet noodzakelijk hetzelfde als uw geboorte-teken, want het laatste geeft enkel waar de zon stond, en heeft méér te maken met uw persoonlijkheid).

Kijk dan in deze inhoudsopgave, en klik op het teken dat correspondeert met uw ascendant, en lees dat grondig door (méérdere pagina's doorklikken!)

Zie: Chapter II - The Nature of Esoteric Astrology en kijk vanaf: 3. Spiritual Effects of the Zodiacal Constellations :

Aries, the Ram

Pisces, the Fishes

Aquarius, the Water Carrier

Capricorn, the Goat

Sagittarius, the Archer

Scorpio, the Scorpion

Libra, the Balance

Virgo, the Virgin

Leo, the Lion

Cancer, the Crab

Tabulation (Response of man to the influences of the zodiac)

On the Wheel turning clockwise

On the Wheel turning anti-clockwise

Gemini, the Twins

Taurus, the Bull

Let wel: het betreft hier wél de ascendant en niet het zonneteken! ;)

Ik heb het gedaan voor mijn ascendant (heeft volgens de esoterische astrologie méér te maken met de ziel, terwijl het zonne-teken eerder te maken heeft met de persoonlijkheid), en ik vond het erg interessant. Ik (h)erken het!

P.S. Mocht je het interessant vinden: bij Lucis Trust hebben ze wel graag dat je het boek koopt, hetzij bij hun, hetzij in de esoterische boekhandel... ;)

Profiel  

Berichttitel: Re: Esoterische astrologie volgens Alice Bailey & Djwhal Khul
BerichtGeplaatst: 21 dec 2010 19:14 
Member

@ Zoeker,
Tnx, erg interessant om te lezen!

Maar wat ik niet begrijp... Toevallig weet ik dat mijn ascendant Waterman is en in de tekst staat 'Aquarius is an air sign'.

Geldt dan het omgekeerde voor het ascendant of is het een foutje in de tekst?

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 21 dec 2010 20:19 
Member

Ik weet niet eens wat mijn ancendant is :? .

~ Inayat Khan ~

Afbeelding

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 21 dec 2010 20:32 
Member

Loig schreef:
@ Zoeker,
Tnx, erg interessant om te lezen!

Maar wat ik niet begrijp... Toevallig weet ik dat mijn ascendant Waterman is en in de tekst staat 'Aquarius is an air sign'.

Geldt dan het omgekeerde voor het ascendant of is het een foutje in de tekst?

Nee, het klopt: Waterman is weldegelijk een luchtteken, ook in de gewone astrologie, en het behoort bovendien ook tot het vaste kruis, zodat typische watermannen (met zon in waterman en/of mercurius in waterman) soms problemen hebben met mentale illusie, waaronder het koppig vasthouden aan ideologieën, bijvoorbeeld... Maar uiteraard is dat niet altijd zo, en bovendien is het een teken dat vaak erg intelligentie (soms excentrieke) mensen voortbrengt...

Dus de tekst klopt. Alleen verwondert het mij dat je hem kunt lezen, immers, de linken naar de individuele tekens werken bij mij klaarblijkelijk niet. En als dat zo is, kan ik niet anders dan naar het boek zelf verwijzen, dat ook in het Nederlands te verkrijgen is... (zie: esoterische boekhandel). (Zelf heb ik een oud tweedehandsexemplaar).

Voor een inleiding in de (gewone) psychologische astrologie verwijs ik naar deze link:

http://progressiefforum.yuku.com/topic/ ... logie.html

En in die link worden de 4 elementen (aarde, water, lucht en vuur) en de drie kruisen (hoofd, vast en beweeglijk) uitgelegd. En waterman = lucht + vast

Laatst bijgewerkt door Zoeker op 21 dec 2010 20:51, in het totaal 3 keer bewerkt

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 dec 2010 20:41 
Member

Vonnie1947 schreef:
Ik weet niet eens wat mijn ancendant is :? .

Je moet gewoon eens googlen naar 'astrologie' en/of 'geboortehoroscopen' en dan kom je vaak op sites terecht waar je gratis jouw geboortehoroscoop kunt trekken.

Hier geef ik een link naar een heel erg goede site (met gratis horoscopen)

http://www.astro.com/prod/pr_free_h.htm

(Met gratis tekeningen én interpretaties. Je moet daarvoor wél jouw geboorteplaats en exact geboorte-uur (en uiteraard ook datum) kennen... )

Veel succes!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 dec 2010 20:53 
Member

@Allen,

Psychologische astrologie (persoonlijkheid en soms ook een beetje de ziel) en esoterische astrologie volgens Alice Bailey zijn erg intuïtief. Het is geen exacte wetenschap, maar toch heb ik er al ontzettend veel uit geleerd. Door het op een onthechte manier te bestuderen kun je heel wat over de menselijke psyche leren, vooral de verschillende karakters en waarom ze verschillend zijn. En zo leer je anderen ook wat beter begrijpen... ;)

De esoterische astrologie volgens Bailey is wel heel strikt: evolutie gebeurt door eerst de persoonlijkheid volledig te ontwikkelen, en pas daarna komen er een aantal levens waarin de ziele-invloed zich steeds meer laat gelden. En het is pas dan dat deze 'esoterische astrologie' betekenis begint te krijgen. (Het blijft sowieso moeilijk, maar esoterische astrologie is in feite maar goed te snappen vanaf het moment dat de ziel haar invloed laat toenemen...) Het blijft in ieder geval een zeer interessante visie over de evolutie van al het leven, de aarde zelf en ook de mens... ;)

En de spiritualiteit van Alice Bailey & Djwhal Khul is ook gebaseerd op 'ascentie', maar in dat geval véél trager en langzamer dan deze volgens SaLuSa.

Het komt ongeveer hier op neer: na héél vele re-incarnaties (op het pad van involutie), komen er een aantal levens waarin de individuele mens 'het wiel omkeert' en zich op 'het pad van terugkeer' (= ascentie) begeeft, maar dit verloopt ook over meerdere levens en kan ook erg lang duren. Niet op één nacht, zoals soms wel blijkt uit de channelings van SaLuSa... alhoewel, die heeft het dan wel vooral over een planetaire initiatie, zo denk ik. Maar dat kan - volgens Alice Bailey & Djwhal Khul - nooit ineens volledige 'ascentie' zijn, want ook onze planeet zelf evolueert volgens deze filosofie erg langzaam. Ze kan wel, gedurende een bepaalde periode, een nieuwe inwijding nemen, maar nooit ineens volledige ascentie, want zo werkt dat niet... Het is een heel langzaam en evolutionair proces...

Voorlopig tot zover. Veel succes bij de (zelf-)studie... ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 dec 2010 22:00 
Member

zoeker
Let wel: het betreft hier wél de ascendant en niet het zonneteken!

zijn het bij de krab maar 2 blz ....

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 21 dec 2010 22:23 
Member

artemis schreef:
zoeker
Let wel: het betreft hier wél de ascendant en niet het zonneteken!

zijn het bij de krab maar 2 blz ....

Nee, daar zijn het ook meerdere pagina's (méér dan 2). Alleen stopte het bij mij ook na de tweede pagina. Maar misschien moet je een paar keer proberen ('vernieuwen' e.d.). Heeft allicht te maken met het feit dat dit op archive.org staat... ;)

(De boeken, ook in het Nederlands, zijn wél te verkrijgen in de esoterische boekhandel. En jaren geleden heb ik een aantal boeken van Alice Bailey tweede-hands gekocht, voor een prikje... ;-)

@ Allen,

Als je klikt vanuit de inhoudsopgave van het boek zelf, werkt het wél. Tenzij misschien niet alle pagina's getoond worden, zoals bij Artemis het geval was? Ik heb ze niet allemaal geprobeerd, immers, ik heb het boek... ;)

Voorlopig tot zover, want nu moet ik stoppen... ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 dec 2010 23:10 
Member

Beste zoeker,

Goh, hele interessante visie die je hier beschrijft m.b.t. ascentie. Komt op mij heel logisch over! Eigenlijk veel logischer dan Salusa. (hoewel ik die berichten meestal wel met belangstelling lees)

Ik heb de docu 'Staya Erusa' van Ronald Jan Heijn op dvd en hierin gaat het ook over Alice Bailey (en Blavatsky) die beiden Djal Kul gechanneld zouden hebben en hun info daar vandaan gehaald hadden.

Allemaal niets mis mee natuurlijk maar wat ik vaak ben tegen gekomen op internet, is dat zowel Bailey en Blavatsky zich bezig hielden met een soort zwarte magie en / of lid waren van de illuminatie.

Dat is voor mij altijd de reden geweest dat ik nooit een boek van één van beide gelezen heb. Nu heb je toch wel mijn nieuwsgierigheid gewekt moet ik zeggen...

Weet jij iets van hun vermeende 'duistere praktijken'? Of valt dit eerder in de categorie vergezochte complottheorieën?

Ben erg benieuwd naar je visie.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 22 dec 2010 02:48 
Member

Loig schreef:
Beste zoeker,

Goh, hele interessante visie die je hier beschrijft m.b.t. ascentie. Komt op mij heel logisch over! Eigenlijk veel logischer dan Salusa. (hoewel ik die berichten meestal wel met belangstelling lees)

Ik heb de docu 'Staya Erusa' van Ronald Jan Heijn op dvd en hierin gaat het ook over Alice Bailey (en Blavatsky) die beiden Djal Kul gechanneld zouden hebben en hun info daar vandaan gehaald hadden.

Zowel Blavatsky als Bailey beweren dat ze hun meesters (voor Blavatsky was dat El Morya en Koot-Humi; en voor Bailey waren dat Koot-Humi en Djwhal Khul) IRL (= In Real Life = fysiek) ontmoet hebben. Beide dames hebben ook veel gereisd, en van Blavatsky weet ik zeker dat ze een hele tijd in Tibet verbleven heeft.

Maar beiden beweren uitdrukkelijk dat ze niet channelden. Ze hadden wél een telepatisch contact met hun meesters, iets wat ook Benjamin Creme van zichzelf beweert, en dat zou helemaal niet te vergelijken zijn met channelen. En als ik me niet vergis was het bij Alice Bailey zo dat de boeken geprojecteerd werden op de muur. En zelf vind ik de boeken van Alice Bailey erg hoogstaand en heel erg zuiver. Het zijn bovendien werken van het licht en niet van de duisternis.

Loig schreef:
Allemaal niets mis mee natuurlijk maar wat ik vaak ben tegen gekomen op internet, is dat zowel Bailey en Blavatsky zich bezig hielden met een soort zwarte magie en / of lid waren van de illuminatie.

Dat is voor mij altijd de reden geweest dat ik nooit een boek van één van beide gelezen heb. Nu heb je toch wel mijn nieuwsgierigheid gewekt moet ik zeggen...

Weet jij iets van hun vermeende 'duistere praktijken'? Of valt dit eerder in de categorie vergezochte complottheorieën?

Ben erg benieuwd naar je visie.

Mijns inziens zijn ze geen 'illuminati' (in de betekenis die de conspiratie-mensen eraan geven), en dit omdat men daarmee eerder de zogenaamde 'zwarte loges' of 'zwarte magiërs' mee zal bedoelen. En in de boeken van Alice Bailey wordt uitdrukkelijk en duidelijk het verschil uitgelegd. 'Zwarte magiërs' en 'zwarte loges' bedrijven magie louter voor eigen doeleinden, en niet uit dienstbaarheid. Alice Bailey heeft wel een boek dat handelt over 'witte magie', en dat zou handelen over de beheersing van het astrale voertuig, maar alhoewel ik het jaren geleden gelezen heb, interesseerde dat boek me minder...

Verder heb ik wel het gevoel dat er bij Blavatsky passages zijn - stukken van teksten dus - die dichter staan bij magie tout-court en dus dichter bij zwarte magie. Nou ja, Blavatsky had ook een eerste straals ziel, en die zijn wat harder dan de iets softere Bailey met haar tweede-straals-ziel.

Persoonlijk vind ik de werken van Bailey zuiverder, en bovendien vind ik vele ervan écht wetenschappelijk. Het handelt over de wetenschap van de ziel, en bovendien is het heel erg zuiver.

En zelf ben ik een vrije student, ik volg mijn eigen inzicht en dus geen opgelegde meditaties. En magie bedrijven - zelfs als het witte magie zou zijn - interesseert me niet. Maar ik ben wél geïnteresseerd in de wetenschap van de ziel, en die vind ik dus wél bij Bailey. En daarom ben ik (al langer) geïnteresseerd in de leer van de zeven stralen, esoterische psychologie en esoterische astrologie.

En Blavatsky? Haar werken zijn voor mij enkel een referentie, waar ik wél af en toe iets in opzoek, maar het is niet meer dan dat. (Vroeger beschikte ik ook alleen over de oude uitgave ('In Memoriam W. B. Frycke'), en die was eigenlijk niet zo goed leesbaar, maar de huidige recente vertaling is dat wel).

En alhoewel ik als jongeman korte tijd lid geweest ben van de theosofische vereniging in Antwerpen, ben ik vrij vlug overgeschakeld op Alice Bailey, wiens werken ik veel interessanter vond. 'De Geheime Leer' van Blavatsky gebruik ik enkel om af en toe iets in op te zoeken, maar het is voor mij niet écht studiemateriaal.

Maar Alice Bailey is dat voor mij wel. Wat mij betreft is het meeste van haar werk écht doorstraald met het licht van de ziel, en het is bovendien ook de wetenschap van de ziel, en dat interesseert me wel. Zoiets, waar écht beschreven wordt wat de ziel in feite is, heb ik nergens anders zo duidelijk en helder uitgelegd gevonden...

Maar de 'illuminati' (in de betekenis die de conspiratie-mensen daaraan geven)? Daar bedoelt men, mijns inziens, eerder de duistere groeperingen mee, 'de heren van de vorm' of de 'zwarte magiërs' zoals Bailey hun noemt, en daar heb ik écht niets mee te maken. Ik ben dus enkel geïnteresseerd in de wetenschap van de ziel, die ik bij Bailey terugvind...

En wat NWO betreft zal ik later, in een apart bericht, nog wat meer uitleg geven, immers, daar bedoelde Bailey mijns inziens ook iets anders mee. Zo wordt in het boek 'the externalisation of the hierarchy' uitgelegd wat het verschil is tussen 'de nieuwe wereldorde van de nazi's' (waar Bailey en DK écht absoluut tegen waren) en de 'NWO' volgens Bailey. Dat zijn wel twee werelden van verschil.

Maar ik ben géén lid, van geen enkele loge. Ik ben dus gewoon een individu die hierin af en toe geïnteresseerd is, maar dit volledig op vrije basis, zonder tot een groep te behoren. Ik ben dus zeker geen 'illuminatus' (in de betekenis die de conspiratie-mensen daaraan geven), verre van... :D

Laatst bijgewerkt door Zoeker op 31 dec 2010 14:29, in het totaal 3 keer bewerkt

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]